Series Number: 2
Categorie:
ISBN: 9789086410378
ISBN13: 9789086410378
Goodreads Rating: 4.32
Format: ebook
Gevoelige, bitterzoete roman tegen het decor van de Eerste Wereldoorlog in Vlaanderen en een klein Duits stadje vlak daarna. Het eerste stuk van het boek speelt in de loopgraven, het tweede tijdens de vrede. Remarque laat zien hoe het leven aan het front een mens verandert, en hoe hulpeloos die veranderde mens is als het vrede wordt. Het verhaal is van alle tijden: de oorlog smeedt innige vriendschappen die in vredestijd verwateren en de harde confrontatie met de dood maakt voortaan alles betekenisloos wat niet tot de absolute hoofdzaken hoort: leven, vriendschap, moed en humor. Sterke psychologische roman met een tijdloos thema en een van de warmste oorlogsboeken ooit geschreven, terecht een van de hoogtepunten van de Duitse literatuur.

De overlevenden van het groepje keren terug naar hun huis. De oorlog is voorbij. Ze merken al gauw dat vriendschappen gesmeed tijdens de jaren in de loopgraven beginnen te verwateren. Ze keren terug in een politiek en economisch chaotisch Duitsland. Sommige raken betrokken bij de zwarte handel, terwijl hun kameraden in bittere armoede leven. Ze komen terug in een land die niets geeft om de opofferingen die zij hebben gedaan voor het land.

De jongens proberen hun oude leven weer op te pakken, de meeste weer terug naar school, maar velen zullen niet meer aarden op werk of in de schoolbanken.

Een boek dat op overtuigende wijze de vervreemding verhaalt van de van het front terugkerende soldaten. Een absolute MUST-READ.

Meer
Een tijd van leven, een tijd van sterven
Schimmen in het paradijs
Van het westelijk front geen nieuws1

Permanent link to this article: https://edwinleest.ddns.net/index.php/review/the-road-back/

WordPress Cookie Notice by Real Cookie Banner @media print { @page { margin: 5mm !important; } } /* Use the Inter Font */ @import url('https://fonts.googleapis.com/css2?family=Inter&display=swap'); #printfriendly { font-family: 'Inter', sans-serif !important; }