Series Number: 1
Categorie:
ISBN: 9789010017185
ISBN13: 9789010017185
Goodreads Rating: 3.96
Format: Paperback
Larry Niven, een van de jongere science-fictionauteurs, heeft in Nederland langzamerhand een grote bekendheid verworven met zijn korte verhalen die zich afspelen in de 'bekende ruimte', bevolkt door merkwaardige wezens zoals poppenspelers en kzin-strijders. Hij won reeds enkele malen de belangrijkste sf-prijzen, de Nebula en Hugo Award. Ringwereld, de eerste volledige roman die zich in de 'bekende ruimte'afspeelt, won zelfs beide prijzen. Ringwereld Playboy Louis Wu is op zijn tweehonderdste verjaardag zijn luie leventje meer dan zat. Onverwacht vraagt de geheimzinnige poppenspeler Nessus hem voor een gevaarlijke expeditie die voor het voortbestaan van de bewoonde galaxis van levensbelang is. Gretig hapt hij toe, want de machtige wereld van de poppenspelers wil hij graag leren kennen, ondanks het feit dat niet alleen de mooie Teela Brown, maar ook de bloeddorstige kzin-strijder deel uitmaakt van de expeditie en dat Nessus doodleuk bekent krankzinnig te zijn... Na vele avonturen vinden ze de 'onbestaanbare' ringwereld die een overlevingskans kan betekenen voorde bewoners van de galaxis. Vreemde zaken en vreemde wezens treffen ze aan op de ringwereld, en Louis Wu moet al zijn vindingrijkheid en voorstellingsvermogen te hulp roepen om aan de knellende ring te ontsnappen.

De bijna 200-jarige Louis Wu is het luie leven een beetje zat. Hij hapt dan ook gretig toe als een ‘Poppenspeler’ hem vraagt te helpen met een gevaarlijke missie. Samen met hem zijn ook Teela Brown en een bloeddorstige Kzin-strijder deel van de expeditie. Ook bekend te poppenspeler dat hij krankzinnig is.

Een klassieke SF verhaal, dat wat mij betreft ook een klassieker genoemd kan worden. Niven heeft met Ringwereld een mooi wereld gebouwd, dat iedere keer dat ik het lees gewoon weer spannend is.
Schrijfstijl is goed, boek heeft korte hoofdstukken. Tegenwoordig is het schijnbaar ‘hot’ om je te ergeren aan van alles. Lees dat veel mensen problemen hebben met de manier waarop vrouwen zijn geportretteerd zijn, maar laten we niet vergeten dat het in de tijd dat het boek geschreven werd een normaal gegeven was in boeken. Niet dat het goed is of was, maar om daar een hoop heibel om te maken.

Meer
Voetval
De hamer van lucifer
Inferno1
World of Ptavvs

Permanent link to this article: https://edwinleest.ddns.net/index.php/review/ringwereld-ringwereld-1/

@media print { @page { margin: 5mm !important; } } /* Use the Inter Font */ @import url('https://fonts.googleapis.com/css2?family=Inter&display=swap'); #printfriendly { font-family: 'Inter', sans-serif !important; }